2012-09-08

Att veta sitt eget värde

Något som jag själv har problem med är att veta mitt eget värde. Att kunna värdera sig själv, sitt utseende och sina personliga egenskaper och färdigheter är svårt. Det är lätt att underskatta sitt eget värde, sin egen betydelse för andra människor. Att veta sitt eget värde är starkt sammanknutet med självförtroende och självkänsla.

Att veta sitt eget värde kan handla om så mycket. Att inte låta sig utnyttjas av killen/tjejen man gillar, att inte låta sig utnyttjas av "vänner" eller av familj. Det kan handla om att kunna löneförhandla, för du ska få betalt utifrån dina färdigheter och erfarenhet, kan du inte framhäva dessa är risken stor att du blir underbetald. Det kan handla om den dagen när du står framför spegeln och knappt vill titta på dig själv, för du ser bara allt som är negativt.

Att veta sitt eget värde handlar om att kunna säga; JAG ÄR VIKTIG och mena det. Jag är viktig, jag betyder något för mig själv men även för andra. Mina handlingar kan göra skillnad och jag är medveten om detta. Jag kan inte allt, men vissa saker är jag riktigt duktig på. Mitt gäddhäng kanske inte är så vackert, men när jag är glad så blir mina ögon riktigt fina.

Jag gav mig själv som nyårslöfte att försöka lyfta de människor som förtjänar det. Jag har försökt ge mina vänner, bekanta men även ibland relativt okända människor beröm när de förtjänar det. Om du gör något bra, har en fin tanke eller ett fint sätt mot människor så vill jag att du ska veta det. För jag vet hur glad man kan bli av att bli bekräftad, av att bli sedd. Jag ser er, alla ni fina människor i världen.

2 kommentarer:

  1. DU är en fin människa! Jag har sagt det tusen ggr förut och säger det igen. Hur länge vi än är ifrån varandra eller vilka vägar vi väljer så känns det alltid som om vi alltid hittar våra gamla jag när vi umgås! :) Fast än du ibland är svår att få grepp om och att du verkar förvirrad när det gäller vem du Igentligen är så har du alltid tagit hand om andra! Du kommer alltid vara en av mina älsta och trogna vänner hjärtat! (Om formuleringarna eller stavningen är konstig så skyller jag på febern ^^)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina fina Elsa! Jag känner också att vi har ett band och det glädjer mig! Vi hittar fort tillbaka till varann och det känns himla skönt. Det känns som himla fint beröm att få räknas som en av dina äldsta och trognaste vänner, för du är det för mig med. Trots min tillfälliga sinnesförvirring där jag stötte bort dig. Som tur är så växer vi människor och blir bättre! <3

      Radera